Suosituimmat sivut

Blogitekstisuositus

Raparperipiirakka

Raparperipiirakka , johon jää koukkuun. Tämä ohje on juuri sellainen. Meillä näitä pellillisiä on syöty  kymmeniä tämän kesän kuluessa. Muu...

maaliskuuta 20, 2011

Kesäkukkien kylvöjä tai siis suunnitteluja

Suunnittelen kesäkukkien kylvöjä. Alunperin olin varautunut laittamaan siemenet multaan toissa viikonloppuna, koska se olisi ollut otollinen aika Sarin puutarhablogin mukaan. Remonttihommat on kuitenkin vieneet vapaa-ajan ja nyt mulla on tölkkejä ja purkkeja nurkat täynnä sekä "melko" suuri valikoima kesäkukkien siemeniä odottelemassa. :)

Viime vuoden kokemus oli niin positiivinen, että haluan tänäkin vuonna itse kasvatettuja varmoja kukkijoita.

Astereista tuli mun suosikkeja. Ne on äärettömän vaatimattomia. Vaikka pääsivät kuivahtamaan aika useasti, ne kukkivat ihan mielettömän kauniisti ihan pakkasiin asti. Itämis- ja kukkimisprosentti oli varmaan 99,9%. Suosittelen lämpimästi!


Mä olen tällä hetkellä palstajonossa, joten odottelen vapautuvaa viljelypalstaa innolla.  Jos onnistaa ja saan oman palstan, ostan puutarhalta valmiita taimia. Viime vuonna laitoin siemenestä jonkin verran yrttejä. Tänä vuonna aion ostaa kaupan yrttiruukkuja ja istuttaa ne suurempaan ruukkuun terassille. Sato on runsaampaa, kun käyttökin on runsasta. 

Tilanpuute sisällä on toinen syy, mulla on niin valtavasti kukkien siemeniä ettei yrttiviljelyksille ole tilaa. Viime vuonna kurkkuja tuli viidestä siemenestä yli oman tarpeen, mutta tomaatin kanssa mulla olisi paljon opittavaa. Taimi oli tosi komea, mutta sato olisi saanut olla runsaampikin. Tänä vuonna voisi kokeilla jotain amppelitomaattia.  Chiliä tahdon ja Järvikylän thaibasilikan toivon viihtyvän yhtä upeasti kuin viime vuonna.



 Köynnöksiä aion laittaa monta. Kelloköynnös pääsee omalle paikalleen ja kavereiksi olen tilannut mm. hyasinttipapua. Sininen köynnös teki myös muutaman albiinokukan ja kukoisti ihan pakkasiin asti.
Tuoksuherneen kanssa luovutan. Viime vuonna tuoksuherne oli kitulias, härmäinen ja kukki vasta tosi myöhään.
 

 Tiibetinkoirankieli muistuttaa kukinnoltaan paljon lemmikkiä ja oli tosi helppo ja kiitollinen ihan alusta asti. Malvaa on myös piha tulvillaan, joten tänä vuonna kylvän ainoastaan muutaman Amsterdamista tuodun siemenen. Katsotaan itääkö. Malvikki kelpasi etanoille ja jäi jotenkin muiden varjoon pienessä pihassa. Sitä laitan sitten palstalle, jos sellaisen saan.


Olipas ihanaa katsella kesäkuvia, onneksi niitä on tullut räpsittyä! Nyt, kun katsoo ulos ikkunasta, ei voisi uskoa, että muutaman kuukauden kuluttua alkaa vihertää. On vaikea malttaa odottaa!